REGISTRACE |

PŘIHLÁSIT SE PŘES FACEBOOK

PŘIHLÁSIT SE PŘES GOOGLE
nebo

Izrael - co se mi snažilo pokazit dovolenou

Přesto, že 9ti denní dovolená v Izraeli ve mně zanechala ty nejhezčí vzpomínky, musím si vzpomenout i na problémy, kterým jsme se s bratrancem nevyhnuli, a které nám jako naschvál dovolenou v Izraeli dosti znepříjemňovali. Napsal jsem tento článek, aby jste se na Izrael mohli lépe připravit a nebyli jste v některých situacích zaskočeni jako já.

El Al a zrušený let

Spokojeně jsem autem mířil na letiště. Už jen 4 hodiny mě dělili od odletu do svaté země. Ještě před 2ma hodinami, 6 hodin před odletem, jsem byl na emailu. Netušil jsem, že 10 minut na to mi přišel nový email, ve kterém mi sdělovali, že let se ruší. Protože jsem se tedy na email už nedostal, o zrušení letu jsem se dozvěděl až na letišti, kde mi dali i telefonní číslo na českou pobočku El Al. Zavolal jsem tam. „Je nám líto, zavolejte v pracovních hodinách“, ozývalo se v telefonu. Zavolal jsem na pobočku přímo do Izraele, ale přes jejich automat jsem se nemohl doklikat kontaktu s operátorem. Provolal jsem spoustu peněz a nic jsem nezjistil. Vyhledal jsem internet a snažil se dozvědět informace o zrušeném letu tam. Bohužel nic. Na stránkách El Al nebyla o zrušeném letu ani zmínka. Zrušili mi let a já nemohl zjistit, co se vlastně se mnou bude dít dál. Jel jsem domů a přesto, že otvírací hodiny začínají v 9, dovolal jsem se na českou pobočku El Al aerolinek až kolem desáté. Konečně jsem věděl na čem jsem, oznámili mi, že let byl opravdu zrušen, že se omlouvají, že mi žádnou finanční náhradu, o kterou jsem žádal, dát nemůžou, že letím dnes (tedy druhý den) a naschle, zvoní nám další telefon. Aspoň jsem si stihnul vynutit i zpáteční let posunutý o den, aby má dovolená nebylo moc krátká.

Později jsem se dozvěděl, že na pražském letišti má El Al pobočku svých partnerských aerolinek Swiss, která je až do noci otevřená a kde měli mohli detailně informovat o zrušeném letu.

Izrael a letištní kontroly

Věděl jsem, že před letem do Izraele projde každý pasažér jakýmsi výslechem od izraelských pracovníků. Nad mé očekávání však byl docela drsný. Izraelci si svou zemi maximálně chrání a proto si každého, kdo letí, byť na dovolenou, do jejich země, řádně proklepnou. Před check-in přepážkou si odstojíte frontu, které ubíhá velmi pomalu. Cestující jdou na krátký, asi 15ti minutový, výslech po skupinkách, pokud cestují spolu (např. Manželé, kamarádi, skupinka hudebníků, atd.) nebo pokud cestujete sám ( a to byl můj případ ), vyslýchají vás samotného. Snaží se být přátelští a hovoří s vámi vlídně. Zajímají je zejména otázky typu, zda jste si zavazadla balil sám, co v nich máte, proč cestujete do Izraele a s kým se tam setkáte. Odpovíte-li tak, aby byli spokojeni, pustí vás dále a máte to za sebou. Odpovíte-li jako já (bohužel neumím lhát), že pro zrušení letu jsem si zavazadla nebalil dnes, ale už včera, že se v Izraeli setkám s bratrancem ze Švýcarska, který se tam má setkat s někým místním, ale nevím s kým, a vezete-li sebou elektroniky, že by se z ní snad dalo připravit výbušné zařízení, jdete vy i vaše zavazadla na důkladnou kontrolu. Připadal jsem si jako terorista a se sklopenou hlavou odcházel se zavazadly v doprovodu kontrolora do malé místnůstky. Musel jsem otevřít všechny boční kapsy obou zavazadel, pak už si zavazadla vzal jeden z pracovníků za plentu a já se nemohl dívat, co s nimi dělají. Z druhé strany plenty zatím druhý pracovník důkladně prošacoval mě. Byl jsem ok a zatímco mi dál prohrabávali tašky, musel jsem sedět na lavičce dál pod dohledem pracovníků. Smím si jít zakouřit? Uděláme vše proto, aby jste mohl. Nakonec jsem si nezakouřil, nenajedl se a jsem vděčný, že jsem nepotřeboval na toaletu (přeháním, to by mě asi pustili). Takže vás upozorňuji, že se vám jako mě může stát, že od té doby, co si stoupnete do fronty check-in, budete 3 hodiny až do odletu kontrolován izraelskými pracovníky, naprosto nesvobodní. Do letadla mě potom, společně s druhým kontrolovaným, odvedli pod dohledem. Příruční zavazadlo jsem během letu nemohl mít u sebe. Když jsem pak v Tel Avivu zavazadla otevřel, všechno bylo přehrabané, přeházené, některé věci v druhém zavazadle, než ve kterém jsem je měl původně, jeden zip na zavazadle utržený, notebook nebyl v obalu, ale zabalen ve svetru. Obal byl zmačkaný v druhém zavazadle. Ztratil se mi zapalovač.

Pujčovna aut SmartCar

Zvyklý z jiných zemí, jsem na izraelské autopůjčovny nebyl připraven, a tak jsme málem zůstali bez auta. Pokud totiž nesložíte zálohu ( 3000 šekelů ), auto vám půjčovny nepůjčí. Chcete-li si v Izraeli půjčit auto, přidejte si do vašeho rozpočtu 15 tisíc navíc jako deposit. To byla naše nepřipravenost, to nemůžu nikomu zazlívat. Ovšem půjčené auto od společnosti SmartCar, které nám zkazilo 2 dny dovolené a připravilo o dost peněz, a další jednání managera společnosti, to si postěžuji rád. Sice jsme dostali auto na depozit „jenom“ 2000 šekelů, za to jsme dojeli 3 kilometry k hotelu, donesli si do auta tašky, a už jsme ho nemohli nastartovat. Pomohl nám kolemjdoucí Izraelec a do půjčovny zavolal. Že prý během chvilky někdo přijede. Čekali jsme hodinu. Přijel pán, který nám auto předával, auto přes kabely nastartoval a přes mojí stížnost, že baterka je stará a asi bude dělat neplechu i nadále, mi jenom sdělil, ať nepoužíváme navigaci. A odjel. Samozřejmě i po 2 hodinách jízdy, kdy by se baterie měla dostatečně dobít, stačilo auto na 5 minut opustit a už jsme nenastartovali. Velmi ochotně nám pomohl arabský občan, který si za nastartování řekl 80 šekelů ( 450 Korun ). Po 3 hodinách nás jakýsi žid nastartoval zadarmo. Druhý den byly také docela milý a nastartovali nás jenom za 40 šekelů ( 220 Korun ). To už jsme byly s managerem dohodnutí, že dorazíme do Beer Shavi a tam nás opraví. Zajížďka to byla 120 kilometrů navíc. Dorazili jsme v noci, spali v autě, a ráno provolali asi 300 Korun, než za nějaké 4 hodiny konečně někdo dorazil. Pán byl v pohodě, ale nevěřil tomu, že to není naše chyba a hodinu se v autě vrtal. Potom usoudil, že není jiné možnosti než baterku vyměnit. Další půlhodinu jsme ztratili cestou do servisu a výměnou baterie. Pak už nám auto dovolenou zkazit nemohlo. Když jsme při odevzdání auta právem požadovali slevu, manager nás téměř nepustil ke slovu a jediné co neustále opakoval dokola, že jsme najeli hodně kilometrů a co si to vlastně dovolujeme o slevu žádat. Že jsme kvůli špatné baterce zaplatili celkem asi 1200 Kč a ztratili spoustu času a nervů, nezájem. Tak prosím vyhněte se izraelské autopůjčovně Smart Car. Uděláte mi tím radost.

Tankování, z platební karty mizí vysoké částky

Je spoustu čerpacích stanic, které se srovnají s těmi evropskými a nebudete s nimi mít žádný problém. Může se vám ale stát, že narazíte na čerpací stanici pouze s automatickou obsluhou na platební karty. Na displayi tankovacího stojanu najdete pouze hebrejštinu, bez možnosti změny jazyka. Předpokládám, že jí málokdo z vás ovládá, a proto je téměř nemožné bez pomoci místních lidí natankovat správně. Údaje, které po vás stojan vyžaduje jsou: číslo vašeho občanského průkazu ( který můžete zadat jaký chcete ), číslo registrační značky auta, číslo stojanu nebo kolik chcete natankovat. Může to být v jiném pořadí nebo není potřeba zadávat vše, a tak nikdy nevíte, co zrovna ten stojan po vás požaduje.

Co ve mně vyvolalo oprávněné obavy bylo, že když jsem se podíval na účet přes internetové online bankovnictví, zjistil jsem, že ač jsem tankoval za 205 šekelů, čerpací stanice si vzala 400. Později jsem objevil, že 400 šekelů je blokováno jeden nebo dva dny a následně se částka odblokuje a změní v tu opravdovou. To se mi stalo i později. Při tankování za 40 šekelů mi banka blokovala 200. Druhý den byly bez natankovaných 40ti opět zpět na účtě.

Za půjčené auto mi z účtu odečetli dohodnutou částku 840 šekelů, aniž by byla odblokována záloha 2000 šekelů. Blokace zmizela až za několik dní a protože šlo o moje poslední peníze, musel jsem si už zpět v Čechách na těch pár dní pujčit.

17.6.2013 Daniel Lynn, fotografie: Daniel Lynn, Arpád Antonietti

Článek je chráněn autorským právem, napsán výhradně pro web MyCestovatele.cz a je zakázáno jeho kopírování

Izrael - póza u Vlajky na střeše hotelu v Jeruzalémě Izrael - židé
Izrael - mír Izrael - západ slunce v poušti
Izrael - zkorodovaná baterie

MyCestovatele.cz - Web pro cestovatele - 2012-2019 - Daniel Lynn | PARTNEŘI | ZEMĚ | LETENKY | PRIVACI POLICY