REGISTRACE |
PŘIHLÁŠENÍ









Concorde

Historie Concorde

V šedesátých letech 20.století zažívalo dopravní letectví velký rozmach. Dopravní letadla postupně nahrazovala lodě, kterým cesta přes Atlantik trvala několik dní. Letouny to zvládly za několik hodin. To však stále bylo málo. Vrtulová letadla byla nahrazována tryskovými a stále byl veden nenápadný boj o to mít letadlo rychlejší, s větším doletem, dostupem. Společnosti se předháněly v rekordech. A už v padesátých letech přišly s pojektem nadzvukového dopravního letadla nezávisle na sobě firmy britská British Aircraft Corporation a francouzská Sud-Aviation.

Pro jednoho výrobce však byl vývoj zhlediska financování, i jiných důvodů, stěží uskutečnitelný, i přesto, že by s financováním pomáhala vláda. Proto se na společném vývoji dohodly francouzská Sud Aviation a britská BAC (British Aircraft Corporation), společně s výrobcemi motorů britským Rolls Royce a francouzským SNECMA, za podpory vlád obou států. Vývoj Concorde byl jakýmsi symbolem ukončení rivality mezi Francií a Británií, která sahá daleko do historie. Psalo se datum 29. listopadu 1962.

Francouzi tomuto nadzvukovému letadlu přidělili název Concorde, což znamená svornost. Anglicky se však svornost píše bez E na konci - Concord. Aby nedošlo ke zbytečným hádkám, vykládají si angličané přebývající "éčko" jako England - Anglie.

V roce 1970 prokazovaly zkoušky Concorde slibnou budoucnost. Zkušební letouny dosahovaly dvojnásobku rychlosti zvuku. A u výrobce již byly uskutečněny závazné obědnávky na 74 strojů z celého světa. Naneštěstí přišla v 70tých letech ropná krize a všechny obědnávky na Concorde, jež prokazoval enormní provozní náklady, byly stornovány. Pouze společnosti British Airways s obědnávkou 5 Concorde a Air France s obědnávkou 4 Concorde musely stroje převzít. Protože k použití bylo určeno 14 strojů, zbylých 5 bylo společnostem odprodáno za symbolickou cenu 1 libru a 1 frank.

Havárie Concorde

Od samého počátku měl Concorde problémy s pneumatikamy. Do roku 2000 bylo zaznamenáno několik desítek potíží, kdy pneumatiky praskly. 6krát jejich odštěpky prorazily palivovou nádrž.
A 25.července 2000 došlo k tragické nehodě. Na letišti Charlese de Gaulla v Paříži se Concordu společnosti Air France při startu roztrhala pneumatika. Nejspíše vinou kovové součástky, jež se odtrhla od před Concordem startujícího letadla DC-10 americké společnosti Continental Airlines. Existuje však více verzí. Odlétající gumové kusy pneumatiky prorazily kabely elektrického ovládání podvozku a spodní část křídla včetně palivové nádrže. Následkem vytékajícího paliva a zkratu v elektrickém obvodu se palivo v celé části levého křídla vzňalo. Start už se nedal odvolat. Letoun měl již příliš velkou rychlost. Odlepil se od dráhy, po pár desítek vteřinách letu se začal otáčet a padat k zemi. Přibližně minutu po startu se zřítil na hotel v městečku Gonesse pobíž Paříže. Nikdo ze 109 osob na palubě Concordu nepřežil. Zemřeli také 4 lidé z personálu hotelu.

Konec Concorde

Air France zastavila provoz Concorde. Britský letecký úřad stáhl povolení na lety Concorde do doby, než budou provedeny značné konstrukční změny. Proto byly vyvinuty zesílené nádrže pomocí vožené tkaniny z kevlarových vláken. Francouzský Michelin zkonstruoval mnohem pevnější a stabilnější pneumatiky, odolné vůči prasknutí. Ty se dodnes používájí u Airbusu A380. Nejen že změny přišly společnosti provozující Concorde na 100 milionů eur, ale letadlo se tím také stalo těžším, tím pádem se zvýšila spotřeba a snížila šance na hospodárné využití. V listopadu 2001, necelé 2 měsíce po teroristickém útoku dopravními letadly na WTC, byla linka Concorde mezi Evropou a New Yourkem obnovena. Zájem ze strany cestujících byl však malý a Concorde začal vysoce prodělávat. 10. dubna 2003 společnosti British Airways a Air France prohlásily, že do konce roku budou lety Concordu ukončeny.
British Airways ukončily provoz Concorde 24.října 2003, Air France o 4 měsíce dříve.
Poslední let Concordu s označením G-BOAF se uskutečnil 26.listopadu 2003 z letiště Heathrow do muzea ve Filtonu, poblíž Bristolu v jihozápadní Anglii, kde byly letouny vyráběny.

Concorde letadlo Concorde vystavený v muzeu



MyCestovatele.cz - Web pro cestovatele - 2012-2016 - Daniel Lynn