REGISTRACE |
PŘIHLÁŠENÍ

PŘIHLÁSIT SE PŘES FACEBOOK

PŘIHLÁSIT SE PŘES GOOGLE
nebo








Airbus A380


Protože letadla jsou s cestováním spjata více než dost a většina cestovatelů se bez nich při cestě za svým dobrdružstvím neobejde, zveřejňujeme na MyCestovatele.cz další článek o významném dopravním letadle.

Rekordní Airbus A380

Přes 30 let si držela dominantu největšího dopravního letadla světa americká společnost Boeing se svým strojem Boeing 747 mnoha verzí. Evropané však nemohli zůstat pozadu, a tak francouzská firma Airbus Industrie, spolupracující s firmami z celého světa, vyvinula první letadlo s dvěma palubami po celé délce trupu s názvem Airbus A380, jež obas přezdívají jako SuperJumbo. Jedná se o největší dopravní letadlo na světě. V některých ekonomických verzích by mělo pojmout až 1000 pasažerů (toto jsou staré plány a zdaleka zatím žádná A380 s tolika místy není).

Vývoj Airbusu A380

Počátky vývoje nového letounu sahají do roku 1994. Úředně však vývoj začal v říjnu 2000. Tehdy byl letoun známý jako Airbus A3XX. Logicky by měl nést označení 350 jako následník v řadě po posledním modelu - Airbusu A340. Výrobce však chtěl nový Airbus více odlišit, což si takové letadlo jistě zasluhovalo. Po čísle 350 by tedy následovalo označení A360. To ovšem nebylo vhodné, protože každého ihned napadne úhel. 370 nebylo přijatelné, jelikož číslo sedm je spjato s řadou letadel společnosti Boeing. 380 bylo naopak velice příhodné, protože osmička je dvojnásobek čtyřky, vyjadřuje tedy dvě paluby oproti jedné v letounu A340. Navíc osmička symbolicky předhání sedmičku u Boeingu 747. Také je osmička v Asii šťastné číslo (mnoho modelů putuje právě asijským společnostem). Označení pro nové obří letadlo bylo tedy jasné. Airbus A380.

Výroba Airbusu A380

Na výrobě hlavních částí se podílejí zejména Francie, Německo, Španělsko a Velká Británie. Menší i větší díly jsou dodávány ze zemí celého světa. Pro přepravu velkých dílů musely být ve Francii vybudovány nové širší silnice a nové kanály. Vyrobená byla také speciální loď, nesoucí název RORO Airbus. Ta sváží obrovská křídla z Velké Británie, trupy Airbusu z německého Hamburku a ocasní plochy z jižního Španělska. Díly vyloží v Bordeaux, odkud jsou dále transportovány nejprve člunem a následně po nových širších silnicích do montážní haly ve francouzském Toulouse, kde je celý Airbus A380 smontován dohromady.
V Toulouse byl také za velké ceremonie předtaven 18.ledna 2005 první prototyp. Jeho označení bylo F-WWOW, výrobní číslo 001. Poprvé vzlétl 27.dubna 2005.

Airbus A380 předčí konkurenční Boeing 747 v mnoha bodech. Pro letecké společnosti je velkou výhodou, že Airbus A380 má větší dolet a nižší spotřebu. Je také mnohem komfortnější pro cestující. Za letu je uvnitř kabiny velmi tichý a i přes celkový velký počet sedadel má kolem sebe cestující více místa, než je v ekonomických třídách běžné. Oproti vybrujícímu a hlučnému Boeingu 747 je cestování s Airbusem A380 velmi pohodlné.

Objednávky Airbus A380 a první komerční let

Jako první uzavřeli na nákup 5ti strojů smlouvu Emirates Airlines v létě roku 2000. Dalším zákazníkem byla francouzská Air France se zájmem o 10 strojů, dále největší světová leasingová společnost ILFC objednala 5 letounů. Mezi Boeingem a Airbusem se rozhodovala i letecká společnost Singapore Airlines, která nakonec zvolila Airbus a objednala 10 strojů Airbus A380 a na dalších 15 koupila opce, s tím, že se ještě rozhodne kolik letadel bude určených pro cestující a kolik bude celonákladních. Svou pevnou závaznou objednávkou za 8,6 miliard amerických dolarů se Singapore Airlines stala první společností, která Airbus A380 převzala. První exemplář jí byl dodán s osmnácti měsíčním zpožděním dne 15.října 2007. Šlo o Airbus A380 s místem pro 12 cestujících luxusní 1.třídou LUX, pro 60 cestujících bussines třídou a 399 míst třídy Economy. Posádka čítá kolem 30 lidí. První komerční let se uskutečnil 25.října 2007 ze Singapouru do Sydney a většina míst k sezení pro tento jedinečný okamžik byla vydražena, některé v přepočtu za více než 2 miliony korun. O tři dny později byl tento Airbus A380 nasazen mezi Singapourem a Sydney na pravidelnou linku.

Dnes (původní článek z roku 2009) létá s Airbusem A380 pět společností - Lufthansa, Singapore Airlines, Emirates, Quantas a Air France.. Airbus Industrie však drží bezmála 200 objednávek na A380 pro letecké společnosti z celého světa a slibuje si od tohoto letounu velkou budoucnost.

Nehoda Airbusu A380

Tři roky Airbus A380 úspěšně křížil oblohu bez vážnější poruchy. Až se 4.10.2010 na Airbusu australské společnosti Qantas vážně porouchal jeden z motorů Rolls-Royce. Část krytu motoru shořela a odpadla. Pravděpodobně šlo o selhání materiálu nebo o konstrukční problém. Výsledky vyšetřovací komise zatím nejsou známy. Letoun musel nouzově přistát v Singapouru. Nikomu ze 459 lidí na palubě se nic nestalo, společnost Quantas dočasně stáhla veškeré Airbusy A380 ze svých linek, dokud nebyl problém vyřešen.

Zajímavosti

  • Pro snížení nákladů na výcvik posádek je kokpit Airbusu A380 podobný jako u ostatních letadel Airbus.
  • Airbus A380 má životnost 19 tisíc vzletů a přistání, 140 tisíc letových hodin nebo 25 let.
  • Cargo verze Airbusu A380 uveze 71 leteckých kontejnerů.
  • Podvozek Airbusu A380 má 22 kol.
  • Kola podvozku Airbusu A380 jsou stejná jaká se používaly u legendárního Concorde.
  • Český letecký výrobce, firma Letov z pražských Letňan, dodává pro Airbus A380 nouzové dveře horní paluby. Více českýc firem vyrábí pro Airbus A380 další různé díly.


    • 1.9.2014 Daniel Lynn

      Článek Airbus A380 je chráněn autorským právem, napsán výhradně pro web MyCestovatele.cz a je zakázáno jeho kopírování
      (původně z webu AeroPeople.cz)







MyCestovatele.cz - Web pro cestovatele - 2012-2017 - Daniel Lynn | ZEMĚ | LETENKY